Levski Sofia – Arda Kardzjali

Een weekendje Sofia is perfect te combineren met een wedstrijd. Je hebt natuurlijk de twee grootste clubs CSKA Sofia en Levski Sofia, maar ook nog Slavia Sofia, Septemvri Sofia en nog een aantal kleinere clubs. Wij hadden het geluk dat Levski Sofia thuis speelde en besloten deze wedstrijd mee te pakken.

Persoonlijk hoopte ik zelf op het geweldige stadion van CSKA, maar zij speelden helaas uit in Plovdiv dat weekend. Maar niet getreurd, dit is een prima optie. In het onverwachts warme Sofia konden wij eind oktober (!) nog gewoon in korte broek richting het stadion vertrekken. We pakten de bus vanaf het centrum en zo’n twintig minuten laten arriveerde we bij het stadion.

Een korte wandeling door een klein park bracht ons bij het stadion. Omringd door bomen en flats is het mooi gelegen. Het kopen van een ticket ging gemakkelijk, lange rijen waren er niet en een ieder die zich kon legitimeren kon ‘gewoon’ een kaart halen.

Het is tijden geleden dat Levski voor het laatst prijzen won. De club werd in 2009 voor het laatst kampioen. Ook aartsrivaal CSKA Sofia is niet meer de beste van het land. De laatste jaren is het Ludogorets die er telkens met de titel van doorgaat. Ook is Ludogorets de enige club uit Bulgarije die zich vaak weet te plaatsen voor Europees voetbal en daar ook presteert.

Bij binnenkomst zag ik een stadion zoals ik ze graag zie: onoverdekt en rond. De stoeltjes blauw-geel zoals de clubkleuren en de fanatieke fans namen plaats op een staantribune.

levski1

Grappig detail is dat we onverwachts twee Nederlanders op het veld zagen staan. Aan de kant van Levski speelde Nigel Robertha (ex-Cambuur) die tevens een assist gaf. Bij Arda – een club waar ik vooraf nog nooit van gehoord had – speelde Darren Sidoel in de basis. Hij is daar via Jong Ajax, Reading onder-23 en Roeselaere terecht gekomen.

Vooraf had ik de toeschouwersaantallen bestudeerd, dus ik wist gelukkig dat ik geen volle bak kon verwachten. Met zo’n (…) fans zag het er ook leeg uit op sommige tribunes, maar ik kijk liever naar degene die er wél zijn voor hun club. De harde kern achter het doel was met een prima groepje (al had ik daar net iets meer verwacht) en onze lange zijde was ook op sommige plekken redelijk gevuld. Bovendien complimenten voor de uitsupporters: zo’n 35 man heeft de meer dan drie uur durende autorit afgelegd om hun club te zien spelen.

De sfeer was gedurende de wedstrijd gemoedelijk. Qua beleving en passie had ik iets meer verwacht van de harde kern van Levski, misschien kwam dat door de beelden van de derby. Het zal ook niet mee hebben gezeten dat de wedstrijd niet super was. Levski kwam in de 70e minuut op voorsprong en maakte er tien minuten later 2-0 van. In de laatste minuut deed Arda nog wat terug, maar toen was het al te laat.

Het was leuk om mee te maken, al was het wel jammer dat de combi van een biertje en een warme voetbalavond er niet in zat: ze schonken geen bier. Het was niet erg druk bij Levski, maar trouwe fans hebben ze wel. Wie weet keren we nog eens terug in Sofia om het echt los te zien gaan!

  • Levski Sofia – Arda Kardzjali
  • 06-04-2019
  • First League (Bulgarije)
  • Stadion Georgi Asparuhov
  • Toeschouwers: 2558

Video:

Foto’s:

IMG_6742levski3

 

Plaats een reactie