On Tour in Poland Part III

8 – 15 augustus 2017

On Tour in Polen Part III

Een weekje in Polen met verschillende wedstrijden!

Ruch Chorzow – Chrobry Glogow (1-3), Puchar Polski, toeschouwers: 3.355, ticket: 7,50€.

De eerste dag reisde ik gelijk naar Chorzow Batory om Ruch Chorzow te zien spelen tegen Chrobry Glogow. Mijn tweede bezoek in dit stadion, waarvan ik denk dat velen hem mooi zullen vinden. Geen elektronische toegangspoortjes, oude tribunes en een mooi zicht op het veld. Afgelopen seizoen is Ruch helaas gedegradeerd en na een slechte start in de competitie is ook het bekertoernooi vroeg ten einde gekomen.

 

GKS Tychy – Cracovia Krakow, Puchar Polski, toeschouwers: 6.109, ticket 2,50€.

De dag daarna vertrok ik naar Tychy voor hun bekerwedstrijd in het nieuwere stadion van GKS Tychy. Ze lootten hun vrienden van Cracovia. De wedstrijd was spannend; na 1-1 en een doelpuntloze verlenging wist Cracovia het te winnen op penalty’s. Maar wat me meer bij zal blijven is de sfeer deze wedstrijd. De fans van Cracovia zaten tussen de thuisfans (uitvak was gesloten). Bij de harde kern begon het met een groot doek. Later een hoop fakkels en daarna ook nog eens wat flinke rookbommen. Ook als de wedstrijd slecht was was ik al tevreden geweest. De foto’s vindt je via de link.

LKS Lodz – Kluczbork, II Liga, toeschouwers: geschat 4.000, ticket 5€.

Via Warschau reisde ik naar Lodz voor de wedstrijd LKS Lodz – Kluczbork. Sommigen kennen het verhaal van LKS. Ze spelen in een ‘stadion’ met één grote tribune, de rest is er nog niet. Door financiele problemen zijn zowel LKS en hun rivaal Widzew te vinden in de lagere divisies. Widzew heeft sinds dit seizoen wel een nieuw stadion. De support is erg goed, zelfs nu. Lodz is een van de grootste steden in Polen en de fans blijven trouw.

Wisla Krakow – Cracovia Krakow, Ekstraklasa, toeschouwers 25.523, ticket 12,50€.

After Lodz I travelled to Cracow for the Krakow Derby: Wisla – Cracovia. I bought a ticket with my passport. For this game showing photo’s is enough. I have been in this stadium before. Four great stands; unfortunately the away sector was closed. This day the Wisla fans behind the goal sang 90 minutes long. Also an entertaining game; the level wasn’t that high, but Wisla managed to make two goals at the end of the game and have won this game: 2-1.

De wedstrijd waar het al langer over ging is uiteraard Wisla Krakow – Cracovia Krakow. Ik had het geluk eindelijk naar de derby te kunnen (jeugddroom). Foto’s laten zien is genoeg! Helaas was het uitvak gesloten, maar de fans van Wisla zongen negentig minuten lang. De wedstrijd was niet van hoog niveau, maar dat heb je ook niet nodig als de thuisploeg in het slot van de wedstrijd een 0-1 achterstand weet om te buigen in een overwinning.

Gornik Zabrze – Arka Gdynia, Ekstraklasa, toeschouwers 22.708, ticket 5€.

Als laatste stond wederom een wedstrijd gepland waar ik lang naar uitkeek. Gornik Zabrze speelt in een stadion met één tribune die nog niet is vernieuwd. Dit geeft een geweldig uitzicht tussen drie moderne tribunes. Ook vind ik dat Zabrze één van de beste fans van Polen heeft. Ik ben blij dat ik ze heb mogen zien en zal in de toekomst zeker nog eens naar Zabrze gaan. Helaas was de wedstrijd wat minder. Dat ze op het einde uit de enige serieuze kans de 1-1 maakte, maakte het wel beter!

 

Plaats een reactie