Pogon Szczecin – Piast Gliwice

Soms plan je een reis en kijk je welke wedstrijden er in de buurt zijn. Bij Pogon Szczecin – de club met een moeilijk te spellen en uit te spreken naam – was dit niet echt geval: het stadion stond al lang hoog op mijn lijstje. Ik koos ditmaal eerst de wedstrijd en daarna de reis. Ik hecht er meer waarde aan om ergens heen te gaan waar ik echt heen wil. Als ik bijvoorbeeld in de buurt van Wroclaw zou zijn en Zaglebie Lubin zou thuis spelen, zou ik die wedstrijd naturlijk wel mee willen pakken omdat het dichtbij is. Maar of het echt een wens is geweest om ooit in mijn leven een wedstrijd van Zaglebie Lubin te bezoeken? Het is geen sneer naar de vinckers, maar het leukste is natuurlijk om ergens heen te gaan vanuit je eigen ideaal.

Dus maakte het ook niet uit dat er een (te) dure en ongunstige vlucht werd geboekt. Met de trein reizend door half Polen hadden we er wel voor over. Waarom ik dit er voor over heb? Vanwege het Florian Krygierstadion. Dit stadion is bijna 100 jaar oud en in mijn ogen een van de mooiste van Polen. Pogon is een van de weinige clubs uit de Ekstraklasa met een oude bak. De laatste tien jaar hebben de meeste clubs, onder andere door het EK van 2012, een nieuw stadion gekregen.

Ik ben niet op de hoogte of er plannen zijn voor een nieuw stadion in Szczecin. Ik voelde dus geen haast, maar wie weet zijn we wel net op tijd geweest. Echter zullen ze niet vernieuwen vanwege de successen: Pogon heeft niet heel veel gepresteerd de laatste jaren en vol zit het ook niet vaak. De stad telt ruim 400.000 inwoners en het stadion heeft zo’n twintig duizend zitplaatsen, maar vaak zijn er ongeveer zes duizend stoeltjes bezet.

We vertrokken al ’s middags met de trein (drie en een half uur) naar de stad om zo nog wat te kunnen zien van Szczecin. Ook niet geheel onbelangrijk haalden we vast de tickets bij de fanshop in het centrum, zodat we niet in lange wachtrijen zouden belanden. Hier stond ook een rij, maar deze was prima te doen. Ook bij Pogon deden ze er het langst over om ons te registreren. Alles werd genoteerd en ieder ontving een fancard (Karta Kibica). Ook dit ging niet soepel: bij mijn nationaliteit stond er Noorwegen, terwijl de rest ‘Duits’ genoteerd kreeg.

Een paar biertjes verder liepen we lopend naar het stadion. Het was best wel een stukje lopen en de laatste tien minuten liepen we bergopwaarts. Dit gecombineerd met 28 graden was niet echt een pretje. Dat maakte de pret er echter niet minder op toen het stadion in zicht was!

Op het moment dat ik naar binnen liep dacht ik al bij mezelf: ga ik ooit nog zo’n soort stadion zien? Er zijn er nog maar weinig van deze soort. 18.000 stoeltjes in de clubkleuren, oude trappen.. Vergeleken met de rest van Polen is Pogon Szczecin uniek. Het stadion ligt net als De Koel in lager dan de grond, wat een heel mooi uitzicht gaf. Ik was blij dat we er vroeg waren!

We hadden mooie plekken: op de lange zijde ter hoogte van de middenlijn. Zoals gewend in Oost-Europa betaal je hier niet de hoofdprijs voor. Met omgerekend 7,50€ heb je al prachtige plaatsen. De wedstrijd was zoals verwacht niet uitverkocht, maar echt leeg was het slechts in de hoeken. Ik had op iets meer gehoopt gezien het de eerste thuiswedstrijd was, maar meer dan 7500 man is een aardig aantal.

De wedstrijd begon flitsend. Piast Gliwice stond binnen no-time met 0-2 voor en hier en daar waren wat kansen. In de tweede helft ging het tempo wat omlaag. Net zoals de dag hiervoor vond de uitploeg het wel prima en kreeg de thuisploeg weinig kansen. De wedstrijd kon dus veel beter, maar met lekker weer en een mooi stadion ben ik al gauw tevreden.

Ik kwam er achter dat ik veel meer foto’s dan normaal heb gemaakt. Hoe zou dat nou komen? Helaas was er tegenlicht bij sommige foto’s, maar ze staan nog vers in mijn hoofd. Ik denk dat stadions als deze niet snel worden overtroffen. Oordeel zelf!

  • Wedstrijd: 2
  • Pogon Szczecin – Piast Gliwice
  • Ekstraklasa (Polen)
  • Toeschouwers: 7.532

Plaats een reactie